summer training

Temperatura na zewnątrz skłania raczej do długiej kąpieli w zimnym basenie, a Ty zastanawiasz się, czy to w ogóle mądry pomysł żeby ćwiczyć w takim upale? Przecież żar będzie się lał nie tylko z nieba, ale również z Ciebie… Z drugiej jednak strony aż żal byłoby nie wykorzystać takiej pięknej pogody i zrezygnować z ukochanej aktywności fizycznej.

Jak to właściwie jest z tym treningiem na dworze, gdy słońce daje się we znaki – ćwiczyć czy nie ćwiczyć, oto jest pytanie!

Jak ćwiczyć latem?

Zdecydowanie dobrą praktyką jest dopasowanie rodzaju aktywności fizycznej do temperatury na zewnątrz – jeśli więc np. na zewnątrz czeka na Ciebie niebagatelne 32 stopnie Celsjusza, a Tobie zamarzyło się akurat wyjść pobiegać, to owszem pobiegnij, ale raczej po strój na basen. Gdzie wobec tego ćwiczyć latem?

Doskonałym zamiennikiem aktywności na świeżym powietrzu w czasie nieubłaganego w skutkach upału jest np.:

  • trening na basenie (chociażby pływanie lub też popularny w ostatnim czasie aqua aerobik),
  • zajęcia fitness na klimatyzowanej sali treningowej,
  • trening w domowym zaciszu w towarzystwie jednego z ulubionych guru świata fitnessu,
  • wyjście na siłownię i korzystanie z dostępnego tam asortymentu,

Jeśli z bólem serca pogodziłeś się już z ograniczeniem biegania i w sumie zmiana rodzaju aktywności fizycznej nie wydaje Ci się aż tak słabym pomysłem, to koniecznie pamiętaj również o kilku ważnych zasadach, bez których ćwiczenia latem nie powinny mieć w ogóle miejsca:

  1. Pamiętaj o regularnym nawadnianiu organizmu – zawroty głowy, duszność oraz gorsze samopoczucie? To pierwsze sygnały świadczące o tym, że naszemu organizmowi brak jest płynów, co podczas upałów może skończyć się chociażby omdleniem. Dzięki systematycznemu uzupełnianiu płynów nie tylko podczas treningu, ale również w ciągu dnia zapewnisz swojemu organizmowi odpowiednie wsparcie podczas upałów. Pamiętaj także by picie wody rozłożyć w czasie – znacznie lepszym pomysłem jest picie co jakiś czas kilku łyków niżeli wypicie szklanki wody duszkiem. Ile więc pić wody podczas upałów? Co najmniej 2 litry dziennie.
  2. Dopasuj intensywność treningu do panujących warunków – podczas upałów dobrze jest ćwiczyć wczesnym rankiem bądź też późnym wieczorem, są to bowiem pory dnia, w czasie których upał nie jest aż tak dokuczliwy. Jeżeli nie masz takiej możliwości i kilka chwil na niezbędny trening masz akurat wtedy, gdy wydaje się, że termometr zaraz niemalże eksploduje wybierz lżejszy zestaw ćwiczeń.
  3. Szanuj swoje ograniczenia – jeżeli podczas wykonywanie ćwiczeń pojawiają się u Ciebie zawroty głowy, nudności bądź jest Ci po prostu słabo, jak najszybciej przerwij trening i napij się wody oraz odpocznij. Nawet najwięksi sportowcy muszą się czasem zrelaksować.
  4. Nie zapomnij o jedzeniu – choć upał nie skłania raczej do ucztowania, to niemniej jednak ludzki organizm wciąż potrzebuje odpowiedniej dawki paliwa do działania, dlatego tak ważną kwestią jest regularne spożywanie posiłków również w czasie wysokich temperatur.

Trening latem – czy muszę rezygnować z biegania?

Nie da się ukryć, że piękne warunki atmosferyczne wprost zachęcają do treningu na dworze, zwłaszcza miłośników biegania, którzy każdego dnia pokonują kolejne kilometry na własnych nogach.

Jeśli Ty również należysz do naprawdę licznej grupy miłośników tego rodzaju aktywności fizycznej i nawet najgorszy upał nie jest w stanie zniechęcić Cię chociaż do trzykilometrowego dystansu, to mamy dla Ciebie kilka cennych rad, dzięki którym ćwiczenia na dworze będą w pełni bezpieczne.

Jak ćwiczyć latem? Przede wszystkim MĄDRZE!

  1. Wybierz ubrania poprawiające komfort treningu latem – Przygotowania do gorącego treningu dobrze jest zacząć od skompletowania zestawu odpowiedniej odzieży. Podczas upałów świetnie sprawdzają się termo-aktywne ubrania, które odprowadzają wilgoć i pot na zewnątrz, dzięki czemu Ty nie musisz biegać w przemoczonej koszulce. Koniecznie pamiętaj także o zabraniu ze sobą czapki z daszkiem, która ochroni Twoją głowę przed intensywnymi promieniami słońca.
  2. Przed wyjściem upewnij się, która jest godzina – bieganie w duchocie oraz największym upale? Wybij to sobie z głowy! Zdecydowanie lepszym pomysłem jest uprawianie aktywności fizycznej w godzinach porannych (do 11:00) bądź też po południu lub wieczorem (od godz. 18:00). W tym przypadku nie warto przeceniać swoich możliwości oraz stanu zdrowia, ponieważ udar słoneczny może zdarzyć się niestety każdemu.
  3. Znajdź moment na chwilę orzeźwienia – nie ma nic lepszego niż zimna woda podczas upału, a zwłaszcza w czasie treningu na dworze. Jeśli chcesz trochę ochłodzić się podczas upalnego biegu oblej wodą nadgarstki bądź jeżeli masz taką możliwość zabierz ze sobą mokry ręcznik, który przyniesie Ci ukojenie w trakcie treningu. Lekko połóż go na kark i zobacz, jak dosłownie w mgnieniu oka poprawia się Twoje samopoczucie.
  4. Zjedz coś przed treningiem – a najlepiej coś… słonego! Słone pokarmy są bowiem bogate w sód, który jest odpowiedzialny za regulowanie gospodarki wodnej w naszym organizmie. Najlepiej jeżeli po słony dodatek do jadłospisu sięgniesz na około 1,5 – 2h przed ćwiczeniami.
  5. Zaprzyjaźnij się izotonikami – Wypijanie duszkiem butelki wody nie zawsze jest odpowiednim wyjściem, dużo lepszym rozwiązaniem podczas upałów jest zaopatrzenie się w kupiony bądź samodzielnie przygotowany napój izotoniczny, który dostarczy obciążonemu wysiłkiem organizmowi odpowiednią liczbę elektrolitów.
  6. Chroń się przed słońcem – kontakt intensywnych promieni słońca z nieochronioną skórą może skończyć się dotkliwymi poparzeniami słonecznymi, dlatego też tak ważną kwestią jest zabezpieczenie jej za pomocą odpowiednich kremów w filtrem SPF.
  7. Pamiętaj o rozgrzewce- wbrew pozorom rozciągnięcie ciała należy wykonać również przed aktywnością fizyczną w upale. Dzięki odpowiedniemu rozgrzaniu mięśni wszelkie kontuzje będą nas omijać szerokim łukiem, a każdy kto choć raz miał z takowymi do czynienia z pewnością wie, jak długie może być ich leczenie…

 

promo-image